Oblicza edukacji: Pomysłownik i kreatywna nauka historii

16 lutego 2021

Najchętniej przeniosłaby się choć na chwilę do roku 1410 i zobaczyła na własne oczy bitwę pod Grunwaldem. Swoimi działaniami udowadnia, że w nauce historii ważna jest nie tylko pamięć, ale także kreatywność i logiczne myślenie. W kształceniu dzieci dba, aby mogły one rozwijać skrzydła i stawać się pewnymi siebie, pewnymi swojej wartości i piękna ludźmi. Agnieszkę Szczygieł (POmysłownik) trudno zatrzymać…, nam udało się zadać jej kilka pytań!

Edukacja nie kończy się w szkole i jest wiele możliwości, aby dziecko załapało bakcyla wiedzy. W cyklu „Oblicza edukacji” pokazujemy matematykę, biologię, historię, plastykę, technikę w nieco innej perspektywie niż dzieje się to w szkole. Przedstawiamy osoby, które z pasją podchodzą do zajęć z dziećmi i pokazują, jak nauka może być ciekawa, a nawet fascynująca!

Czy lubiła Pani chodzić do szkoły? Czego w niej według Pani brakowało?
Agnieszka Szczygieł: Do szkoły podstawowej bardzo lubiłam chodzić. Całe mnóstwo kompetencji i umiejętności mogłam tam rozwijać. Z kolei do liceum chodziłam już zdecydowanie z mniejszym zaangażowaniem i chęcią. W szkole brakowało mi zajęć z zakresu psychologii: czyli o emocjach, asertywności, talentach, mocnych stronach, jak radzić sobie ze stresem. Z perspektywy czasu przydałyby się też dobrze prowadzone zajęcia z przedsiębiorczości, zarządzania pieniędzmi, oszczędzania, zarabiania.

Jak powstała Historia Polski dla Małych i Dużych i jaki jest Pani patent na rozbudzenie zamiłowania dzieci do historii?
Agnieszka Szczygieł:
Seria „Historia Polski dla Małych i Dużych” powstała z potrzeby zaoferowania dzieciom treści, która pozwala na synchroniczne rozwijanie półkuli lewej (logicznej) i prawej (kreatywnej). Poza tym zależało mi aby odczarować „historię”  i pokazać ją jako wciągającą opowieść o ludziach, od których możemy się wiele nauczyć np. tego jak być lepszym człowiekiem. Bardzo jest w tym pomocna książka Mariusza Wollnego pt. „Był sobie król” , na której opieram merytoryczną część filmów.

Mój patent na rozbudzanie zamiłowania dzieci do historii? To rysowanie obrazów w głowach, używanie rekwizytów, zachęcanie do wspólnych gestów i ruchu. Niezastąpionym pomocnikiem jest tu  Smok Henio – pacynka, on bardzo dużo wie o Krakowie i w ogóle o świecie.

Dlaczego warto uczyć się dziejów własnego kraju? Co pomaga w nauce historii? Co według Pani w kształceniu dzieci jest najważniejsze?
Agnieszka Szczygieł:
Dawno temu usłyszałam słowa amerykańskiego historyka George Santayany „Ci, którzy nie pamiętają przeszłości, skazani są na jej powtarzanie”. Bardzo mocno w nie wierzę, dlatego tak ważna dla mnie prywatnie jest idea by pamiętać o lasach kraju. A szczególnie o tym, co prowadziło do sukcesów (które warto naśladować) i porażek (których można uniknąć, jeśli się zna symptomy).

W nauce historii pomaga rozkładanie wydarzeń pod kątem przyczyn i skutków. Wtedy tworzy się logiczna całość, szerszy koncept zdarzeń. I nawet gdy zapomnimy daty to wiemy, z czym się wiązał dany temat. Dobrze jest też wiązać epokę lub wydarzenie z jakimś przedmiotem, zwierzęciem, zapachem etc. Wtedy to abstrakcyjne pojęcie zostaje osadzone w naszej przestrzeni. I łatwiej je zapamiętać.

Dla mnie w kształceniu dzieci najważniejsze jest to, aby dzieci mogły rozwijać skrzydła, aby stawały się pewnymi siebie, pewnymi swojej wartości i piękna ludźmi. Wtedy świat będzie coraz to lepszy.

Jakie wydarzenie z dziejów Polski jest Pani najbliższe? Jaka wiąże się z nim historia?
Agnieszka Szczygieł:
Dużym sentymentem darzę bitwę pod Grunwaldem. W ogóle organizacja bitew w dawnych czasach to dla mnie fenomen komunikacji i sprawnego zarządzania. A przecież nie było wtedy internetu, telefonu komórkowego. A mimo to tysiące ludzi wiedziało, co ma robić i gdzie być.

Ile odcinków „Historii…” się już ukazało i gdzie można ich posłuchać?
W każdy wtorek na kanale You Tube Pomysłownika (link: http://bit.ly/YTPomyslownik)  pojawia się nowy odcinek z serii „Historia Polski dla Małych i Dużych”. Do obejrzenia jest już 12 odcinków, które zawierają opowieść o dawnych czasach, zagadkę, refleksję nad tym czego konkretna sytuacja nas uczy oraz pracę manualną. Dostęp do pełnego archiwum filmów jest na stronie www Pomysłownika, czyli tutaj https://www.pomyslownik.com.pl/zwiedzamy-krakow-z-przewodnikiem/

Zamknij Nasz strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych, marketingowych i promocyjnych. Możesz wyłączyć tą opcję w ustawieniach prywatności swojej przeglądarki.