Maseczka – 3 proste kroki do sukcesu

20 kwietnia 2020

Od 16 kwietnia każdorazowe wyjście z domu wiąże się z obowiązkowym założeniem maseczki. Dotyczy to także dzieci – przede wszystkim tych powyżej czwartego roku życia. Na pytanie: Jak wytłumaczyć dziecku, że jest taki obowiązek, a przede wszystkim, jak go przekonać do założenia maseczki przed wyjściem z domu? – odpowiada psycholog Anna Czajkowska.

– Z namawianiem do noszenia maseczek jest tak, jak z namawianiem dziecka do każdej nowej czynności, którą musi zrobić – tłumaczy psycholog Anna Czajkowska. I podaje prosty schemat namawiania dziecka do współpracy.

  1. Po pierwsze: musimy dziecku powiedzieć, czego od niego chcemy. Czyli w tym przypadku: chcemy, żebyś założył maseczkę. Dobrze jest, żebyśmy sprawy związane z noszeniem maseczki omówili sobie trochę wcześniej niż na minutę przed wyjściem.
  2. Po drugie: wyjaśniamy przyczyny takiego postępowania. 4-5-6 latek i te dzieci starsze są już w stanie zrozumieć przyczynę, dlaczego musimy nosić maseczki.
  3. Po trzecie i najważniejsze: powinniśmy dziecku dać możliwość wyboru. To ma znaczenie dwojakie. Daje poczucie sprawczości – wszyscy ją lubimy i dzieci też ją lubią, gdy od nich coś zależy, oraz uczy podejmowania decyzji. Jak to zrobić w przypadku maseczki? Dobrze jest mieć dwie maseczki albo więcej i wychodząc dać dziecku wybór – czy chcesz ubrać tę maseczkę czy tę maseczkę. W ten sposób, niejako oczywisty, mówimy dziecku – wychodzimy w maseczce, ale Ty masz wybór w jakiej.

Dzieciom trzeba jasno i bez owijania wytłumaczyć obecną sytuację. Można znaleźć wiele prezentacji, które w formie bajek czy historyjek tłumaczą, czym jest koronawirus i w jaki sposób można się nim zarazić. Dziecku warto to wytłumaczyć w taki sposób, że ono samo może stać się bohaterem, czyli możne pomóc w tym, żeby koronawirus się nie rozprzestrzeniał. Dzięki temu sprawimy, że dziecko nie będzie się bało wychodzić z domu, nie będzie czuło się zagrożone, bo wie, jak w tej trudnej sytuacji się zachować i jak postępować i przygotować się do wyjścia.

[oprac. Barbara Fijał]

Anna Czajkowska: aktywny członek Polskiego Towarzystwa Logopedycznego, zajmuje się terapią mowy dzieci i dorosłych oraz profilaktyką logopedyczną. Pracuje dla Przystani Psychologicznej.

Pełny tekst rozmowy z p. Anna Czajkowską dostępny jest na profilu telewizja.krakow.pl.

Zamknij Nasz strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych, marketingowych i promocyjnych. Możesz wyłączyć tą opcję w ustawieniach prywatności swojej przeglądarki.