9. Festiwal Muzyki Filmowej

wtorek, 24 maja 2016 - poniedziałek, 30 maja 2016

  • wtorek, 24 maja 2016 - poniedziałek, 30 maja 2016
  • TAURON Arena Kraków, ul. Lema 7
  • Filharmonia Krakowska, ul. Zwierzyniecka 1
  • Centrum Kongresowe ICE Kraków, ul. Konopnickiej 17

Czar przygody

Bogactwo 9. Festiwalu Muzyki Filmowej może przytłoczyć. Pewne jest, że w dniach 24-30 maja każdy doświadczy tu wielozmysłowej przygody i odkryje własne skarby.

„W 8. edycji FMF udział wzięło 30 tysięcy osób. To buduje i motywuje do dalszej pracy, dlatego nieustannie rozwijamy nasz festiwal. Chcemy dotrzeć do każdego miłośnika muzyki filmowej, stąd w programie 9. FMF znalazły się zarówno propozycje dla najmłodszych, jak i tych nieco starszych amatorów pięknych dźwięków" – zapowiada wydarzenie Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego, organizatora FMF.

Mistrzowska inauguracja
Twórcy FMF zainspirowali się chyba samym Hitchcockiem, postanowili bowiem zacząć tegoroczną edycję od mocnego uderzenia. Bohaterem inauguracji będzie Roman Polański. 24 i 25 maja, najpierw w sali NOSPR w Katowicach, a następnie w ICE Kraków, czeka nas muzyczny koktajl dzieł wybitnego reżysera. Podczas ekskluzywnej gali Scoring4Polański nie zabraknie jazzowych, melancholijnych bitów Krzysztofa Komedy z filmów Nóż w wodzie, Matnia czy Dziecko Rosemary, muzyki Wojciecha Kilara do Pianisty, Śmierci i dziewczyny czy pięknej wokalizy z filmu Dziewiąte wrota. Usłyszymy rozpoznawalne tematy Philippe’a Sarde’a z obrazów Tess i Lokator, motyw miłosny Jerry’ego Goldsmitha z Chinatown czy znakomitą serię muzycznych ilustracji Alexandre’a Desplata do Wenus w futrze, Autora widmo czy Rzezi.
„Zależy nam na tym, aby pokazać różnorodność stylów i specyficzny, poszukiwawczy charakter warsztatu filmowego Romana Polańskiego. To będzie koncert łączący polską, europejską i amerykańską kulturę muzyki i filmu, a jego program konsultowany był z samym reżyserem” – podkreśla Robert Piaskowski, dyrektor artystyczny FMF.
Wśród wykonawców monograficznego koncertu znaleźli się m.in. wirtuoz trąbki Tomasz Stańko, ubiegłoroczny podwójny laureat Fryderyka pianista Dominik Wania oraz saksofonista Maciej Obara. Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia poprowadzi Dirk Brossé, belgijski dyrygent i dyrektor muzyczny Film Fest Gent. Wspólny projekt Krakowa i Katowic uświetni – już po raz drugi w historii FMF – ceremonia wręczenia Nagrody im. Wojciecha Kilara.

Czarodzieje fortepianu
Podczas tegorocznego festiwalu zainaugurowany zostanie kameralny cykl Cinematic Piano, prezentujący oryginalne interpretacje muzyki filmowej w wykonaniu młodych pianistów z kraju i zagranicy. Bohaterem pierwszego koncertu będzie Aleksander Dębicz. Nieprzypadkowo. Ten wrocławski wirtuoz fortepianu z równym powodzeniem wykonuje klasykę i muzykę pop. Jego największą pasją pozostaje jednak autorska muzyka filmowa, a debiutancki album nosi tytuł... Cinematic Piano. 26 maja w ICE Kraków usłyszymy takie utwory jak A Letter to Mr. Desplat, Prometheus czy The Island z tej bestsellerowej płyty „czarodzieja fortepianu”.

Już nie zapomnisz mnie
Któż z nas nie zna tak wspaniałych piosenek jak Miłość ci wszystko wybaczy, Zimny drań, Umówiłem się z nią na dziewiątą czy Panie Janie? Wielu fanów kina pamięta też takie filmowe klasyki jak Bunt na Bounty, Bracia Karamazow, Lord Jim i Parszywa dwunastka. Autorami muzyki do tych wszystkich dzieł byli Henryk Wars i Bronisław Kaper. Obu kompozytorów pokochała nie tylko międzywojenna Polska, ale także Hollywood. Wars i Kaper napisali muzykę do ponad 200 amerykańskich produkcji. Bronisław Kaper został za cztery z nich nominowany do Oscara, a w 1954 roku zdobył tę nagrodę jako pierwszy Polak w historii za muzykę do musicalu Lili. Zapomniany już nieco repertuar mistrzów hollywoodzkich soundtracków wziął na warsztat Paweł Kaczmarczyk. Polski pianista jazzowy i improwizator w koncercie Wars i Kaper: Dekompozycja dokona swoistej dekonstrukcji twórczości tych wciąż niedocenianych w Polsce kompozytorów. 26 maja w ICE Kraków Kaczmarczykowi towarzyszyć będą muzycy założonej przez niego formacji Audiofeeling Trio.

W inny wymiar
Dla kompozytorów związanych z kinem syntezator – wynaleziony w latach 60. XX wieku przez amerykańskiego inżyniera Roberta A. Mooga – był bramą do innego świata. Nowy muzyczny nurt szybko zdobył ogromną popularność w kinematografii. Kto z nas nie kojarzy charakterystycznych tematów elektronicznych Johna Carpentera czy Giorgio Morodera? 27 maja w ICE Kraków premierowo zabrzmią aranżacje filmowych tematów kolejnej fali kompozytorów śmiało wprowadzających dźwięki elektroniczne do Hollywood. Usłyszymy ścieżki dźwiękowe z obrazów: Niepamięć, Tron: Rebelia, Wierna z serii Niezgodna, Teoria wszystkiego, Sicario, Labirynt, Drive, Tylko Bóg wybacza, The Neon Demon. Elektronika, muzyka symfoniczna, pop... Podczas Gali alterFMF: Drone Sounds będziemy mieli okazję osobiście zetknąć się z autorami tych oryginalnych, trudnych do skategoryzowania dźwięków. W Krakowie pojawią się giganci alternatywnej muzyki filmowej – Jóhann Jóhannsson, Cliff Martinez, Joseph Trapanese. To zacne grono uzupełni polski kompozytor Łukasz Targosz. Podczas koncertu zabrzmią jego suity do produkcji HBO Pakt oraz hitów kinowych Pitbull i Służby specjalne. Na scenie zobaczymy m.in. Jóhanna Jóhannssona, wokalistkę Annę Karwan oraz Orkiestrę Kameralną AUKSO. Artyści zagrają pod batutą Anthony’ego Weedena, dyrygenta i aranżera muzyki filmowej, znanego z serialu BBC Sherlock. Partnerem koncertu jest HBO Poland.

Rodzinny weekend
Centralną część programu tegorocznego festiwalu zajmie animacja. „FMF to nasz najbardziej rodzinny festiwal, dlatego szukaliśmy projektów, które moglibyśmy skierować do widzów w każdym wieku” – wyjaśnia Izabela Helbin. Kino animowane możemy dziś nazwać rozrywką wielowymiarową, wszechstronną i – nade wszystko – rodzinną, a muzyka pełni w nim bardzo ważną rolę. To właśnie do amerykańskich filmów rysunkowych w latach 30. XX wieku powstały pierwsze partytury nie tylko ilustrujące fabułę, ale także stanowiące dramaturgiczne wsparcie dla akcji. 28 maja w Tauron Arenie Kraków wzruszać nas będą tematy z ukochanych bajek, takich jak Król Lew, Pocahontas czy Kraina lodu. Zaproszenie na Galę Muzyki Filmowej: Animacje przyjęli czołowi kompozytorzy tego gatunku – John Powell (Jak wytresować smoka, Epoka lodowcowa 2: Odwilż, Kung Fu Panda), Harry Gregson-Williams (Shrek, Opowieści z Narnii, Artur ratuje Gwiazdkę) oraz Heitor Pereira (Smerfy, Jak ukraść Księżyc czy Angry Birds). Po raz pierwszy zabrzmi też suita autorstwa popularnego nie tylko w Krakowie Diego Navarro do nowej produkcji wytwórni Paramount Pictures – Odlotowej przygody. Familijne przeboje zabrzmią w wykonaniu Orkiestry Akademii Beethovenowskiej i Chóru Polskiego Radia, muzyków poprowadzi zaś niemiecki dyrygent Frank Strobel. Czekają nas naprawdę bajeczne chwile.
Film animowany będzie także bohaterem niedzielnego popołudnia. 29 maja w Filharmonii Krakowskiej wystąpi FMF Youth Orchestra pod batutą Moniki Bachowskiej. W koncercie Młodzi na poważnie: Animacje usłyszymy oryginalne kompozycje do słynnych animacji studia Warner Bros.: Batman, Scooby-Doo, Liga Sprawiedliwych. Młodzi muzycy wykonają także po raz pierwszy na świecie suitę z Supermana, zamówioną specjalnie na potrzeby tego koncertu u Lolity Ritmanis, Michaela McCuistiona oraz Kristophera Cartera. Cała trójka zapowiedziała udział w koncercie nie tylko w roli gości honorowych, ale i dyrygentów.

Rozmach i egzotyka
Archeolog, łowca przygód, po trosze awanturnik, panicznie boi się wszystkiego, co pełza i syczy. Do jego charakterystycznych atrybutów należą: fedora, bicz, skórzana kurtka i rewolwer. Indiana Jones po raz pierwszy pojawił się na ekranie 35 lat temu. Z tej okazji w niedzielny wieczór 29 maja zapraszamy do Tauron Areny Kraków na symultaniczny pokaz jednego z najbardziej dochodowych filmów lat 80. XX wieku – Poszukiwacze zaginionej Arki Stevena Spielberga. To film prekursorski: kino awanturnicze nie przybrało wcześniej tak nośnej formy. Na status dzieła kultowego złożyły się: efekty specjalne, wartka akcja, humor, charyzmatyczna rola Harissona Forda oraz znakomita muzyka Johna Williamsa. Raiders March tego kompozytora i laureata pięciu Oscarów należy do najbardziej znanych motywów filmowych wszech czasów. Koncert w wykonaniu orkiestry Sinfonietta Cracovia poprowadzi doskonale znany festiwalowej publiczności szwajcarski dyrygent Ludwig Wicki. Dzięki audiodeskrypcji w tej niezwykłej projekcji filmowej uczestniczyć będą mogły także osoby z dysfunkcją wzroku.

Magiczny finał
Ostatni koncert w ramach tegorocznego FMF to wielka gratka zarówno dla fanów gier, muzyki, jak i sagi Andrzeja Sapkowskiego. 30 maja w Tauron Arenie Kraków usłyszymy ścieżkę dźwiękową do wyróżnionej ponad 800 nagrodami gry Wiedźmin 3: Dziki Gon. Odpowiedzialny za całokształt oprawy muzycznej w Wiedźminie Marcin Przybyłowicz ze studia CD Projekt Red do pracy nad soundtrackiem zaprosił folkowo-metalową formację Percival. Członkowie zespołu należą nie tylko do miłośników nurtu fantasy i Sapkowskiego (nazwa zobowiązuje) – słyną także z oryginalnych aranżacji muzyki słowiańskiej, przy użyciu instrumentów ludowych takich jak saz, kemenche, sopiłka czy davul. Obok wymienionych autorów muzyki w świat elfów, czarnoksiężników i smoków zabierze nas grono solistów, Chór Pro Musica Mundi i Orkiestra Kameralna AUKSO pod batutą Marka Mosia. Tak jak cały festiwal, tak i finałowy wieczór zapowiada się fantastycznie.

FMF to nie tylko widowiskowe koncerty. Organizatorzy zapraszają na wiele imprez towarzyszących, m.in. na bezpłatną, plenerową projekcję filmu Taxi 4, która odbędzie się 28 maja na placu przed ICE Kraków. (Artur Jackowski, magazyn "Karnet")

UWAGA: Bilety oraz karnety na festiwalowe koncerty można kupić za pośrednictwem portalu www.eventim.pl oraz w czterech punktach informacji miejskiej InfoKraków: przy ul. św. Jana 2, w Pawilonie Wyspiańskiego (pl. Wszystkich Świętych 2), w Sukiennicach (Rynek Główny 1/3) i w Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego (ul. Powiśle 11). Bilety na poszczególne wydarzenia kosztują od 10 zł do 90 zł, a karnety od 120 zł do 380 zł.






Więcej

www.fmf.fm

Zamknij Nasz strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych, marketingowych i promocyjnych. Możesz wyłączyć tą opcję w ustawieniach prywatności swojej przeglądarki.