Zabawy w podróży

Czeka was długa podróż? Już boli was głowa na myśl o wielu godzinach spędzonych w samochodzie? Proponujemy, żeby ten czas spędzić na zabawie! Dzięki naszym propozycjom podróż zleci wam szybko, w radosnej atmosferze, a wasze pociechy pożegnają nudę i oderwą się od ekranów smartfonów!

Zabawy w podróży:

  1. Państwa miasta

Gra, którą większość rodziców zapewne pamięta z dzieciństwa! Zasady są bardzo proste, a dobra zabawa i przede wszystkim duża doza edukacji gwarantowane!

W zabawie może uczestniczyć dowolna liczba uczestników. Jest to propozycja dla starszych dzieci, maluszki mogą grać w drużynie z rodzicem. Do zabawy będą potrzebne kartki papieru i długopisy (tyle, ilu jest graczy), w samochodzie przydadzą się również twarde podkładki. 

Rozpoczynamy grę, ustalając kategorie, które będą obowiązywać wszystkich graczy. Tradycyjnie są to: państwo, miasto, rzecz, zwierzę, roślina, imię. Kategorie można dodawać i modyfikować według uznania, zachęcamy, aby wymyślić razem z dzieckiem swoje kategorie np. postać z bajki, sportowiec, samochód, rzeka, celebryta itp. Każdy z graczy dzieli swoją kartkę na kolumny, według kategorii, ich nazwy pisze na samej górze każdej kolumny. Wyznaczamy osobę, która na znak zaczyna w myślach recytować alfabet. Osoba po jej lewej stronie w dowolnym momencie mówi STOP, litera, na której zatrzymał się pierwszy gracz będzie obowiązywała w tej kolejce. Każdy z graczy musi napisać na swojej kartce słowa zaczynające się na daną literę we wszystkich kategoriach. Osoba, której pierwszej uda się uzupełnić wszystkie kolumny, zgłasza to i zaczyna liczyć do 20, gdy skończy, mówi STOP i wszyscy gracze odkładają wtedy swoje długopisy, nawet jeśli nie zdążyli uzupełnić wszystkich kolumn. Gracze po kolej czytają wszystkie kategorie i swoje odpowiedzi, przyznając sobie punkty według zasad: słowo, które się nie powtórzyło u innych graczy - 10 pkt., słowo, które się powtórzyło - 5 pkt., słowo w kategorii, na którą nie odpowiedział żaden inny gracz - 15 pkt., zła odpowiedź, bądź brak odpowiedzi - 0 pkt. Po każdej kolejce gracze podliczają punkty i zapisują z boku. Następna osoba, według wskazówek zegara, zaczyna recytować w myślach alfabet. Gra trwa dopóki nie skończy się miejsce na kartce, bądź któryś z graczy nie osiągnie określonej wcześniej liczby punktów. 

  1. Zagadki

Ta zabawa może być prowadzona w wielu różnych wersjach, dostosowanych do wieku uczestników. 

Wersja 1: Jaki przedmiot mam na myśli? Zabawa dla starszych dzieci. Jedna osoba przywołuje na myśl jakiś przedmiot. Pozostali uczestnicy zadają pytania, w celu uzyskania jak najwięcej informacji o przedmiocie. Osoba, która wymyśla zagadkę, na pytania może odpowiadać jedynie TAK lub NIE. Przykładowe pytania na początek to: czy to jest duże, czy da się to podnieść jedną ręką, czy jest zrobione z drewna, metalu, plastiku.., czy jest w naszym domu, czy ja tego używam itp. Komu uda się zgadnąć przedmiot, jako następny wymyśla zagadkę. 

Wersja 2: Zagadki słowne, dla młodszych dzieci. Rodzic wybiera rzecz, lub zwierze i opisuje je w prosty sposób. Dziecko zgaduje. Dla maluszków zabawa może polegać na wydawaniu przez rodzica odgłosów zwierząt, które maluch ma odgadnąć. 

Wersja 3: Zgadywanie postaci, dla starszaków/młodzieży. Do tej wersji potrzebne będą małe samoprzylepne karteczki i długopisy. Każdy z graczy wybiera znaną postać, fikcyjną, lub historyczną i zapisuje jej imię i nazwisko/ przydomek na kartce, a następnie podaje zakrytą graczowi obok. Ten, nie patrząc na zawartość kartki przykleja ją na czoło, aby była widoczna dla wszystkich graczy. Każdy z uczestników ma za zadanie zgadnąć "kim jest", poprzez zadawanie pytań pozostałym uczestnikom, którzy odpowiadają tylko TAK lub NIE.. Dopóki na pytania danej osoby odpowiedź brzmi TAK, ta osoba zadaje następne pytanie, kiedy padnie NIE, kolejka przechodzi na następnego gracza według wskazówek zegara. Przykładowe pytania to: czy jestem kobietą/mężczyzną, czy jestem postacią fikcyjną/historyczną, czy jeszcze żyję, czy jestem aktorem/piosenkarzem/politykiem itp. Gra trwa dopóki wszyscy uczestnicy nie odgadną swoich postaci.

  1. Wspólna historia

Prosta zabawa rozwijająca twórcze myślenie i kreatywność, a również dostarczająca wiele radości i śmiechu.

Pierwszy gracz (może być to rodzic) rozpoczyna grę, wypowiadając na głos początek historii np. Dawno, dawno temu, za górami za lasami, żył sobie pewien chłopiec, który uwielbiał wybierać się na długie wędrówki i zbierać wszystkie skarby, które znajdzie po drodze. Jego kolekcja kamieni o ciekawych kolorach i kształtach, piór przeróżnych ptaków, kwiatów niespotykanych roślin i powyginanych korzeni była ogromna! Aż pewnego dnia, podczas jednej ze swoich wędrówek chłopiec napotkał… Gracz urywa historię i przekazuje pałeczkę następnemu uczestnikowi, który musi ją kontynuować od miejsca, w którym zakończył poprzedni gracz. W ten sposób historia zostaje stworzona na poczekaniu, przez wszystkich graczy po kolei. Zabawa trwa dopóki któryś z graczy nie zakończy definitywnie opowieści, lub dopóki uczestnicy się nie znudzą. 

W innej wersji zabawę można prowadzić z pomocą kartki i długopisu. Wtedy wszyscy uczestnicy jednocześnie zapisują na swojej kartce elementy historii, a następnie zaginają i podają graczowi obok. Gdy kartki okrążą wszystkich graczy, zostają rozwinięte, a historie zostają odczytane. Dla ułatwienia w każdej kolejce gracze mogą odpowiadać na konkretne pytanie: kto, z kim, gdzie, kiedy, co robił, dlaczego, jak się to skończyło itp.

  1. Statki

Kolejna zabawa, która przeniesie rodziców w czasy dzieciństwa, a jednocześnie świetnie sprawdzi się w podróży!

Gra dla dwóch graczy. Do zabawy potrzebne będą kartki w kratkę i długopisy.

Każdy z graczy rysuje na swojej kartce dwa kwadraty o boku 10 kratek. Wzdłuż górnego boku pisze liczby od 1 do 10, wzdłuż lewego boku litery od A do J. Na jednym z kwadratów każdy uczestnik rysuje swoje statki (liczba masztów odpowiada liczbie zajmowanych kratek): 1 czteromasztowiec, 2 trzymasztowce, 3 dwumasztowce i 4 jednomasztowce. Statki nie mogą na siebie nachodzić, stykać się bokami i rogami, ani wychodzić poza kwadrat. To czy mogą być zakręcone uczestnicy muszą ustalić między sobą (statki mogą być wtedy złamane pod kątem prostym, a gra staje się trudniejsza). Gracz, który rozpoczyna grę wypowiada pole podając literę i liczbę, które stanowią współrzędne np. C6. Jest to pole, w które uczestnik strzela, jego przeciwnik musi powiedzieć, czy strzał trafił w któryś ze statków czy nie: trafiony, lub pudło. Wynik swojego strzału gracz notuje na pustym kwadracie, zaznaczając kropkę, tam gdzie było pudło, lub krzyżyk, tam, gdzie udało się trafić w statek. Gdy graczowi uda się strzelić w statek, jego kolejka trwa dalej, dopóki nie chybi, wtedy grę kontynuuje drugi gracz. Gdy cały statek zostaje zestrzelony przeciwnik musi powiedzieć: trafiony zatopiony. Wygrywa ten gracz, który jako pierwszy zestrzeli wszystkie statki przeciwnika. 

  1. Obserwacja otoczenia

Najmłodszym podróżnikom można zaproponować uważne obserwowanie otoczenia i wyszukiwania/liczenie zadanych elementów np. niebieskich samochodów, psów, znaków drogowych, wiatraków elektrowni wiatrowych itp. Małych fanów motoryzacji, można zająć obserwacją marek samochodów i np. zgadywaniem jakiej marki samochód znajduje się przed nami. 

  1. Wspólne śpiewanie

Dla dzieci świetną rozrywką będzie śpiewanie piosenek wspólnie z rodzicami, bądź recytowanie wierszyków. Przed podróżą warto dowiedzieć się jakich piosenek dzieci aktualnie uczą się w przedszkolu czy szkole, aby móc nauczyć się paru zwrotek i zaimponować dziecku ich znajomością! Można również wykorzystać czas podróży, aby razem nauczyć się nowej piosenki, bądź wierszyka. Dla bardziej muzykalnych rodziców świetnym pomysłem będzie wymyślenie własnej piosenki razem z dzieckiem, która stanie się hymnem tej podróży!

Zamknij Nasz strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych, marketingowych i promocyjnych. Możesz wyłączyć tą opcję w ustawieniach prywatności swojej przeglądarki.